۱۴۰۱ اردیبهشت ۵, دوشنبه

مقدسات مردم یا مزخرفات آخوندی

نویسنده مهران آهنگر
زمانی که روشنگران جامعه حقایق مذهبی را با مردم خرافات‌زده در میان می‌گذارند و می‌کوشند تا آنان را از خواب هزار ساله بیدار کنند دکانداران دین می‌گویند: «آقا! به مقدسات مردم توهین نکنید.» دو واژه «مقدسات مردم» چیزی جزء اختراع آخوند دین فروش نیست. از ملایان باید بپرسید چه چیزی مقدس است و از کدام مردم سخن می‌گویید؟

آیا گورهایی که فریب دهندگان مردم نادان در مشهد، قم، کربلا و سایر جاها ساخته‌اند مقدس هستند؟ به چه دلیلی مقدس هستند؟ چه معجزه‌ای از آنها سر زده است؟ آیا آدم‌هایی که در این شهرها و سایر جاها به گور سپرده شده‌اند آدم‌هایی مقدس بوده‌اند؟ آیا گورپرستی باید امری مقدس شمرده شود؟ گورپرستی چه دردی از دردهای انسان را درمان کرده است؟

پرسش دوم از آخوندها این است که از کدام «مردم» سخن می‌گویید؟ از مردم آگاه، مردم خرافات زده یا آن مردم که آنان را فریب داده‌اید؟

دوران فریبکاری و روی آوردن به واژه‌هایی چون «مقدسات مردم» مدتهاست به پایان رسیده است. از دید انسان آگاه و باشعور چیزی «مقدس» نیست. زیرا «تقدس» چیزی جزء تعصب به بار نمی‌آورد. تعصب نیز سرچشمهٔ آدمکشی و وحشیگری است.

مردم آگاه و با شعور، مردمی که با تاریخ، علم و منطق آشنا هستند. چیزی را مقدس نمی‌دانند. آدم‌هایی که هزاران سال پیش مُرده‌اند و از آنان به عنوان امام یا رهبر مذهبی یاد می‌شود نه کتاب با ارزشی نوشته‌اند، نه بیمارستان یا دانشکده‌ای ساخته‌اند و نه درس با ارزشی به سایر انسان‌ها داده‌اند. این آدم‌ها هرگز در دوران زندگی خود مقدس یا نمونه‌ای از انسان خوب نبوده‌اند. آنچه به آنان پس از مرگ نسبت داده شده همگی جعلی و ساختهٔ دکانداران مذهب است.

مُرده‌پرستی و گور پرستی هرگز نمی‌تواند «مقدسات مردم» شمرده شود. بیایید ارزش‌های انسانی به مانند راستی، درستی، دلیری، پاکی، دادگری، و مانند آنها را جانشین دست آویز ملایان یا «مقدسات مردم» کنیم. آنچه برای آخوند مقدس است برای ما با ارزش نیست و آنچه از دید مردم نادان مقدس است برای آگاهان پشیزی ارزش ندارد.
همه حقایق بزرگ شروعش با برچسب خوردن "توهین به مقدسات" بوده است. جورج برنارد شا


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

فرم تماس

نام

ایمیل *

پیام *