۱۳۹۶ مرداد ۲۴, سه‌شنبه

دین بیماری و منشاء رنج‌های بی‌شمار

نویسنده مهران آهنگر
اعتقاد و ایمان دینی و مذهبی، از بت پرستی گرفته تا دین موسی و آیین زرتشت و مسیحیت و چه و چه، معمولا مثل یک صندوقچه در بسته به طور ارثى از والدين به فرزندان منتقل می شود. به احتمال زیاد، شما هم که اکنون این مطلب را می خوانید معتقد به مذهبی هستید که والدین شما داشته اند؛ این طور نیست؟

حال شما مسلمانید و مسلما اسلام را بر حق می دانید؛ اما من از شما میخواهم که چشمان خود را ببندید و لحظه‌ای تصور کنید در یک خانواده مسیحی؛ مثلا متولد شده بودید. با این حال، اکنون آیا مسیحی بودید یا مسلمان؟ اصلا آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده بودید؟ اگر به جهان اطراف خود دقت کنید، خواهید دید که هزاران مذهب و کیش و آیین و فرقه و در اطراف شماست که هرکدامشان خود را درست دانسته و غیر از خود را اشتباه می دانند.

در این میان شما در یک خانواده ی مسلمان متولد شدید و والدین شما صندوقچه اسلام را همان هنگام تولد به شما دادند. صندوقچه ای که هنوز هم در ذهن شما جای دارد. اما فکر نمی کنم تا به حال آن صندوقچه را باز کرده باشید و درون اين صندوقچه اسرار آميز را با ديد باز نگاه كرده باشيد، این طور نیست؟ اما این صندوقچه چیزی است که شما آن را عقیده و باور خود می دانید، چیزی است که بخش عمده‌ای از شخصیت شما را می سازد و چیزی است که بیشترین تاثیر را بر زندگی شما دارد. فکر نمی کنید اكنون، همین امروز، وقت آن رسیده است که سراغ صندوقچه عقاید خود بروید، در آن را باز کنید و درونش را به خوبی بنگرید، ببینید که آیا واقعا چیزی که درون آن صندوقچه است درست است؟ من در این کار شما را تنها نخواهم گذاشت؛ پس بیایید با هم هر چیزی را به چالش بکشیم تا بتوانیم حقیقت را از درون چاه تاریک جهالت نجات دهیم. بعد از باز کردن صندوقچه عقایدتان، احتمالا اولین چیزی که به آن برخوردید کتاب قرآن بوده است، کتابی که اسلام بر پایه ی آن استوار است، کتابی که به عقیده ی مسلمانان تماماً حرف الله است. جالب است من شخصا خودم را مسلمان می دانستم بدون این که حتی یک بار قرآن را خوانده باشم. شما چطور؟ آيا شما تاكنون با دقت به معناى آيات قرآن توجه كرده ايد؟ آیا تا به حال سراغ قرآن رفته اید تا ببینید درون آن چه چیزهایی نوشته شده است؟

من بعد از این که تمایل پیدا کردم تا صندوقچه عقاید خودم را مورد بررسی قرار دهم، تصمیم گرفتم که تجربه ی خواندن قرآن، البته ترجمه فارسى اش را داشته باشم. این کار حدود چند هفته طول کشید اما ارزشش را داشت. چرا که این برای من خیلی مهم بود که بدانم کتابی که سرچشمه عقاید من است، و کتابی که آن را مقدس می دانم، درونش چیست. اما چیزی که بعد از مطالعه ی قرآن برای من روشن شد این بود که حرف های قرآن نمی توانند از جانب خدا باشند و همه آنها صرفا حرف‌های خود محمد و يا انسانهاى هم دوران او است. چرا که در بین مطالب قرآن، حرف هایی غیر منطقی و متناقض وجود دارد؛ چیزی که به هیچ وجه انتظار آن را نداشتم.

برای مثال: در آیه ۵ سوره توبه به صراحت گفته: پس هنگامی که ماه های حرام سپری شود، مشرکان را هر جا یافتید، بکشید و به اسیری بگیرید و محاصره کنید و در هر کمین گاهی به کمین آنان بنشینید؛ ولی اگر توبه کردند و نماز را بر پا داشتند و زکات پرداختند، پس آزادشان گذارید؛ زیرا خدا بسیار آمرزنده و مهربان است!

این چه دینی است که دستور کشتار ناباوران و کسانی که پیرو آن نیستند را می‌دهد؟ مگر انسان‌ها با هم برابر نیستند؟ واقعا در مورد این آیات چه فکری می کنید؟ به نظر شما این آیات از طرف خدائى است که همه چیز را آفریده و به همه چیز داناست یا از طرف یک انسان عرب که بیش از ١٤٠٠ سال پیش می زیسته و با علمی که انسانها آن زمان داشتند چنین حرف هایی زده است؟

فکر نمی کنم حتی نیازی به قضاوت باشد که بخواهم بگویم خودتان قضاوت کنید. تازه این شروع کار است، هنوز حرف هایی در این کتاب هستند که با آگاه شدن از آنها فکر نمی کنم دیگر ایمانی به اسلام و كتابش داشته باشید چه برسد به این که بخواهید از مسلمان نبودن من تعجب کنید. البته لازمه اينكار، كنار گذاشتن ترس و تعصب و پيش فرضهاى دينى است و تا زمانى كه از قيد آنها خارج نشده باشيد قادر به ديدن حقيقت نخواهيد بود.

آيا اين آيات مبهم و بى سر و ته و غير منطقى ميتواند از سوى خداى خالق باشد؟

آيا با وجود اين آيات در قرآن ميتوان ادعا كرد اين كتاب بليغ و فصيح و كامل است؟

چه ضمانتی هست قرآن و دینی که ادعا می‌کند ١٤٠٠ سال پیش بر یک شخص بی‌سواد فرستاده شده دربست پذیرفتنی است؟ در حال حاضر با پیشرفت علم و تکنولوژی و اختراع دوربین و ضبط صدا و تایپ الکترونیکی و با وجود رسانه‌هایی که کم نیستند میبینیم یک خبر توسط چند رسانه تحریف می‌شود و رژیم‌های مستبد آن چیزی که به صلاح و خوشایند خودشان است به بیننده القا می‌کنند، باید از خود بپرسیم چه دلیلی دارد که دربست عقل خود را در اختیار ادیان بگذاریم که تمام رفتار، اعمال و گفتارشان متناقض است با حقوق بشر امروزی!


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

فرم تماس

نام

ایمیل *

پیام *